Enable Javascript


Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Van analoog doka naar digitaal doka
Nikon Capture NX 2, Adobe Lightroom, etc
versus
Adobe Photoshop & Co

Zie ook:
Mijn workshops Nikon Capture NX 2 en Adobe Photoshop Lightroom voor het optimaliseren van je foto's.
En Nikon NEF (RAW) met Tips & info  -  camera-instellingen  -  startinstellingen  -  printinstellingen  -  "kiekjes" met NEF

Mijn analoog tijd:
Vanaf 1974 had ik een nogal uitgebreide donkere kamer voor het ontwikkelen en afdrukken van zwart/wit- en kleurenfoto's, dia's ontwikkelen en ook kleurafdrukken van dia's maken (ontwikkelcentrales deden dat toen alleen in Z/W). Ook werkte ik met orthochromatische en panchromatische vlakfilm, gewoon in de vergrotingskoker stoppen en belichten met flitsers. Soms ook als contactafdruk, film onder, negatief of tekening boven, glasplaat er op en dan met de vergrotingskoker belichten. Mijn vergrotingskoker, een eenvoudig type met een wel zeer goede Rodenstock lens, gebruikte ik dus ook als reproductiecamera.
Het meeste van de gebruikte chemicaliën moesten uit Engeland en USA komen (Ilford/Agfa/Kodak). Bij de vakfotograaf, waar ik mijn bestellingen deed, viel ik al snel op; vraag van de vakman met een grote fotostudio en eigen lab.: wat doe toch met die, ons onbekende, chemicaliën en andere materialen? Toen zijn we bevriend geraakt.
De resultaten waren best goed, of eigenlijk meer nogal bijzonder, al moest ik vaak opnieuw beginnen. Ik was soms wel 6 (lange) avonden bezig met één stukje film. Voor mijn portemonnee was het niet zo gunstig, dure materialen en vaak lange levertijden en hoge verzendkosten. Ook voor mijn nachtrust was het niet zo best daar ik meestal niet van ophouden wist. Nog even dit en ook dat nog even uitproberen..... dingen als één of meermaals nabelichten tijdens het ontwikkelen (pseudo-solarisatie), tussen kopieën maken voor omkeren (W/Z -> Z/W),.
.... Het probleem met het te lang doorgaan zat natuurlijk in de diverse baden die je steeds weer moest klaarmaken, verwarmen, leegmaken en schoonmaken. Daarnaast was het ook niet echt gezond werken en je moest ook nog eens, op een nette manier, van de verbruikte chemicaliën zien af te komen (tegenwoordig kun je dat bij de gemeente inleveren of komen ze het zelfs periodiek ophalen).

Digitaal ontwikkelen en afdrukken:
Dat is in principe nog steeds het zelfde als vroeger, maar wel veel makkelijker, sneller, minder gevaarlijk en heel goedkoop. Want naast dat je geen films, chemicaliën en papier meer hoeft te kopen is de aanschaf van een goed programma heel wat goedkoper als het inrichten van een goede DoKa. Doordrukken en tegenhouden (plaatselijk meer en/of minder belichten) en horizontaal en vertikaal scheef afdrukken (horizon recht zetten en perspectief correctie) en natuurlijk uitstippen (vroeger retoucheren met pen en penceeltje). Voor je nachtrust is het ook een stuk beter, midden in een bewerking kun je stoppen om later weer verder gaan.

Waarom in RAW opslaan en niet Jpeg of Tiff?
Dat is heel eenvoudig, RAW is de ruwe data zo als die door de cameracensor is gezien (hoeveelheid licht per pixel gemeten). Buiten kleurschifting in RGB wordt er niets toegevoegd of weggelaten. Als er compressie wordt toegepast dan is dat een vorm zonder verlies van informatie. Er zit dus meer informatie in als in welk ander opslagformaat dan ook, tevens is de kleurruimte veel groter (12bits/kleur of meer).
Windows en Jpeg is 8bits/kleur, dat is voor kleuren R, G en B elk maximaal 256 waarden. Bij 12bits/kleur is dat 4096 waarden per R, G en B. Dus heb je ook heel veel meer marge voor correcties zonder al te veel verlies aan details. Daarnaast kun je in RAW ook de belichting tot wel twee stoppen (één stop is meestal 3 sluiter/diafragma-klikken), plus of min, corrigeren, iets wat bij Jpeg en Tiff absoluut onmogelijk is.

Nikon Capture NX 2, Adobe Photoshop Lightroom,.
.... versus Photoshop & Co:

Tegenwoordig is het een weelde, die digitale doka's, om je digitale negatieven (RAW) te ontwikkelen (digitaal negatief is een "aangeboren" benaming, net als gaspedaal in een elektrisch voertuig).
Er is een zee aan programma's voor fotobewerking beschikbaar maar de meeste zijn niet geschikt voor de diverse RAW-formaten. Ook wordt Adobe Photoshop veel gebruikt maar dat is eigenlijk meer een, wel bijzonder goed, programma voor manipulaties, dus om je artistieke kunsten mee tentoon te stellen. Het digitaal ontwikkelen en afdrukken is een set van, min of meer, globale bewerking en daar heb je helemaal geen Photoshop & Co voor nodig. Ook Adobe heeft dat een paar jaar geleden ingezien en kwam met Photoshop Lightroom op de markt. Mooie naam trouwen: Lichte kamer.
Beter kun je het door de camera aanbevolen programma voor het bewerken van RAW-data gebruiken. Er zijn diverse universele digitale doka's, zoals Adobe Photoshop Lightroom, welke goed bruikbaar zijn. Toch kun je, naar mijn mening, beter voor het door je camera aanbevolen programma kiezen. Door patenten en onvolledige of geen rechten is het meestal onmogelijk om er alles uit te halen wat er bij de RAW-data in de camera is opgeslagen. Bijvoorbeeld: Bij Nikon Capture NX 2 heb je een reeks van instellingen en aanpassingen welke je in geen enkel ander programma zult vinden. Gebruik je meerdere cameramerken dan is Lightroom misschien wel een goede keuze. Je hoeft dan maar één programma goed onder de knie te krijgen, maar dan kun je het uiterste er net niet uithalen.