Enable Javascript


User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Develop 3/3 - foto's optimaliseren

Secties Panel rechts

Let op: als je in een Sectie een muistooltje (als 2 in Histogram) hebt geactiveerd en naar een andere Sectie gaat dan vergeet Lightroom het te deactiveren.
Opmerking: Op de afbeeldingen beginnen sommige labels met Reset....., dit komt doordat de Alt-toets is ingedrukt om een snapshot van het Lightroom scherm te maken.

Toon Curve + Histogram:
Hier stel je in hoe licht of donker de schaduwen, halfschaduwen, lichten en hoge lichten moeten zijn. Je zou dit denk ik ook wel "selectief contrast" kunnen noemen. Je ziet in het diagram ook een histogram, wat het zelfde is als in de Sectie Histogram maar een andere schaal heeft (smaller en hoger). Dit histogram wordt echter niet aangepast dus let ook op het Sectie Histogram. Net als bij het bovenste histogram, 0% licht links en 100% licht rechts. Het spreekt vanzelf dat als je een gebied lichter gaat maken dat de bergen en dalen van het histogram naar rechts zullen schuiven, en visa versa. Bij Point Curve: kun je standaard (naar mijn mening) het best Medium Contrast instellen, een curve met een hele lichte s-vorm. Voor veel foto's is dat voldoende en dan kun je de rest zo laten, dus alle waarden op nul. 1 is de aan/uitschakelaar van deze Sectie. Ook deze Sectie zit vol met verschillende bedieningsvormen om het zelfde resultaat te bewerkstelligen. Kijk zelf wat er gebeurt als je instellingen wijzigt, dat snap vast sneller dan als ik het hier ga proberen uit te leggen. Met knopje 2 (muistooltje) kun je op de foto, door slepen met de muis, de curve instellen. In het diagram kun je de curve-lijn met de muis oppakken en verslepen. Je ziet dan dat de bij het gebied behorende schuifregelaars gelijk mee reageren. Het diagram laat met oplichten zien hoe groot het bereik van -100 tot +100 is. In plaats van de curve-lijn verslepen kun je ook de schuifregelaars gebruiken.

Onderaan het diagram zitten drie lopertjes welke standaard op, de in de inleiding besproken, 25%, 50% en 75% staan ingesteld. (logaritmische verdeling lichtwaarden, 1 - 2 - 4 - 8). Deze lopertjes kun je ook een andere positie geven, bijvoorbeeld zoals in de Sectie Basic bij Exposure, Recovery, Fill Light en Blacks: 0-10%, 10-30%, 30-90% en 90-100%. En dan lijken deze twee Sectiedelen, bij de 10%, 30%, 90% instelling, wel erg sterk op elkaar. Maar hier kunnen ze zowel positief als ook negatief worden gewijzigd. Natuurlijk kun je hier ook het Wit-punt en het Zwart-punt verleggen (afb. links). Dat wil zeggen dat je het 0% punt horizontaal naar rechts schuift en/of het 100% punt horizontaal naar links. In dit voorbeeld zitten "alle lichtwaarden"  in 30% van de beschikbare ruimte gepropt. Dat past er natuurlijk niet allemaal in, dus gaat (alleen) bij export en vertoning veel aan beeldinformatie verloren. Bij "normale" foto's zul je hier niet snel gebruik van maken en wanneer toch; dan kun je dat beter in Photoshop doen.

HSL/Color/Grayscale:
Dit is een zeer uitgebreide Sectie met hele mooie mogelijkheden voor selectieve correcties op de acht regenboogkleuren. Ook hier een aan/uit schakelaartje. Bij HSL en Grayscale een knopje (muistooltje) om direct in de foto te werken.

HSL:
Met Hue ( kleurtoon ) kun je, met elke regenboogkleur afzonderlijk, de temperatuur instellen.
Met Saturation kun je, met elke regenboogkleur afzonderlijk, de verzadiging instellen. Met Luminance kun je, van elke regenboogkleur afzonderlijk, de helderheid instellen. Als je geen goed inzicht hebt in hoe kleuren zijn en worden gemengd dan beveel ik je aan om met het muistooltje direct vanaf de foto te werken. Klik en sleep vertikaal op de gewenste kleur in de foto en Lightroom zoekt voor je uit en laat zien welke regenboogkleuren (kunnen er meer dan één tegelijk zijn) worden aangepast. Omhoog is + en omlaag is -. All toont alle 3 x 8 schuifregelaars van, Hue, Saturation en Luminance, tegelijk.

Color (afb. rechts):
 Hier kun je, voor elke regenboogkleur afzonderlijk, de Hue, Saturation en Luminance aanpassen. All toont alle 8 x 3 schuifregelaars van regenboogkleuren tegelijk.

Grayscale (afb. links):
Dit is echt een prachtige stuk gereedschap voor liefhebbers van zwart/wit-foto's. Kies eerst voor de snelle weg met Auto-Adjust en ga dan zo nodig verder met het fijn regelen. Het is op het eerste gezicht misschien wat verwarrend om met de regenboogkleuren grijswaarden te wijzigen daar je de kleuren in de foto niet meer kunt zien. Ook hier is het muistooltje een grote uitkomst. Klik en sleep vertikaal op de gewenste grijstint in de foto en Lightroom zoekt voor je uit en laat zien welke regenboogkleuren (kunnen er meer dan één tegelijk zijn) worden aangepast. Omhoog is + en omlaag is -.

Split Toning (afb. rechts):
Saturation
( verzadiging ) en Hue ( kleurtoon ) voor de schaduwen en hoge lichten, met een balansregelaar er tussen. De aanpassing met Saturation wordt pas zichtbaar na het instellen van Hue hoger dan 0.

Details (afb. links):
Let eerst op het waarschuwingsbordje (in rode cirkel). voor deze Sectie moet je de foto naar 1:1 of groter zoomen anders kun je niets beoordelen. Een klik op het bordje zoomt ook naar 1:1.

Noise Reduction:
Luminance
verminderd helderheidruis. Color  verminderd kleurruis. Overdrijf niet, een beetje ruis is meestal mooier dan een afgevlakte foto. Bedenk ook dat je in Photoshop ruis plaatselijk kunt aanpakken met behulp van een masker.

Sharpening:
Elke digitale foto heeft enige verscherping nodig, dit om dat de beeldcensor wat onscherpte veroorzaakt. Digitaal verscherpen is niets anders dan het contrast langs de contouren te verhogen met behulp van een vervagen-filter. Amount is de sterkte van het verscherpen, tussen 25 en 65 is meestal een goede keuze. Overdrijf niet want dan ontstaat een onnatuurlijk effect. Radius geeft aan hoeveel pixels, rondom een pixel, in de berekenen worden betrokken. Standaard is 1.0 pixels meestal goed. Voor foto's met fijne details neem je een kleine waarde, voor grote details een hogere waarde. Detail regelt scherpte van de details aan de randen. 25 tot 35 is vaak een goede keuze. Masking maskeert een gebied met details in ongeveer dezelfde kleur. Zo kun je voorkomen dat huidporiën worden verscherpt.

Lens Corrections:
Helaas is deze Sectie (nog?) niet compleet. Correctie van lensvervorming door ton- en kussenvorm en perspectiefcorrectie ontbreken jammer genoeg. Het vreemde is dat dit in Photoshop CS3 wel beschikbaar is.

Chromatic Aberration:
Chromatic Aberration
is een probleem dat ontstaat door fouten in de lens. Er ontstaan dan randjes met complementaire kleuren. De Alt-toets heeft hier een bijzonder prettige functie: Tijdens het verschuiven van een regelaar wordt, met ingedrukte Alt-toets, de correctie van de andere schuifregelaar onderdrukt. Ook hier het waarschuwingsbordje, maar nu helpt er op klikken (1:1 zoom) niet echt. je ziet de randjes pas goed bij inzoomen op 2:1 en hoger. Red/Cyan en Blue/Yellow, schuif met deze twee regelaars tot de gekleurde randjes zijn gecorrigeerd. Defringe: kies uit het klapmenu voor Off, Highlight Edges of All Edges. In de hoge lichten komt dit probleem het meeste voor. Bij de optie All Edges kunnen problemen ontstaan door het ontstaan van grijze randjes.

Lens Vignetting:
Naar de hoeken kan een foto, kringvormig, donkerder worden door een lensfout. Maar je kunt dit gereedschap ook creatief gebruiken door dit effect te versterken. Amount verlicht of verdonkerd de foto naar de rand toe op met een cirkelvormig verloopmasker. Midpoint bepaald de cirkel waar het verloop in het masker begint.

Camera Calibration:
Als Lightroom je camera ondersteund dan staat bij Profile: automatisch het juiste profiel ingesteld en hoef je hier verder helemaal NIETS in te stellen. Als je camera niet wordt ondersteund dan maak je hier eenmalig de juiste correcties en bewaar ze als Develop Preset.
Opslaan als Develop Preset: Panel links Presets: klik op + teken en maak je keuzes (afb. links).

Previous, Sync..., Sync, Auto Sync, Reset, Set Default, Reset (Adobe):
Twee knoppen, maar Previous is een knop met een vierdubbele functie. Bij een selectie wordt Previous  Sync..., met de Alt-toets is het Sync en met de Ctrl-toets is het Auto Sync. Reset is een knop met een driedubbele functie, met de Alt-toets is het Set Default en met de Shift-toets is het Reset (Adobe).

  • Previous de actieve foto neemt alle instellingen van de vorige actieve foto uit de filmstrip over.
    Eigenlijk gewoon kopiëren en plakken.

  • Sync... opent een keuzevenster en synchroniseert de de geselecteerde foto's met de actieve foto.

  • Sync synchroniseert de geselecteerde foto's met de actieve foto.
    De laatste instellingen in het keuzevenster van Sync... worden gebruikt.

  • Auto Sync, de geselecteerde foto's nemen de wijzigingen aan de actieve foto live over.

  • Reset vervangt de aangebrachte correcties door de default settings.

    De default settings stel je in met de knop Set Default hieronder.

  • Set Default opent een venster met de knoppen:

    • Restore Adobe Default Settings
      Stelt de Reset-knop in op de Adobe default settings (Reset  is dan gelijk aan de Reset (Adobe) knop).

    • Update to Current Settings
      Stelt de Reset-knop in op de instellingen van de actieve foto.

  • Reset (Adobe) vervangt de aangebrachte correcties door de Adobe default settings.

Nu moeten je foto's onderhand wel perfect geoptimaliseerd zijn en geschikt om te worden vertoond.