Paneel Adjust (1)
Adjust: New Step en/van Mask:
Hier ga je
de puntjes op de "i" zetten, dat kan zowel globaal als lokaal, met masker
of begrenst bereik, gebeuren. In ieder geval werk je hier niet meer op RAW-niveau
en heb je heel veel mogelijkheden en vrijheid van handelen.
Soms zal het moeilijk
zijn om een werktuig te kiezen, enkele hebben gelijke en/of overlappende bewerkingen.
Zoals eerder reeds vermeld werk je in principe van boven naar onder het hoofd- of
valmenu af, maar globaal verscherpen en ruis doe je pas in de laatste stappen. In
welke volgorde die twee? Dat moet je maar uitproberen. Verscherpen versterkt de
ruis en ontruisen maak onscherp, al kan dat laatste bij een portret misschien wel
van pas komen.
Tips voor een Invert/omgekeerd selectie/masker:
De selectie- en maskeer-tools kom je verderop op deze pagina tegen. Omgekeerd is
eigenlijk niet het juiste woord, de niet doorlatende delen worden doorlatend en
doorlatende delen worden niet doorlatend. In de forums wordt veel geschreven en
geklaagd dat je een selectie niet kunt omkeren. Maar ik
denk eerder dat men meestal een masker bedoelt. Kan dat
nu wel of niet ?
JA, het kan wel bij een selectie. Maar een selectie is wel heel
wat anders dan een masker.
NEE, een masker kun je, in NX 2, niet omkeren. (zie
ook verderop voor toch JA)
Invert/omgekeerd
- selectie:
Wat zijn de selectie tools:
- Selection Control Point
- Lasso
- Poygon Lasso
- Rectangle Maquee
- Oval Marquee
Omkeren doe je met het Base Mask schuifje.
Een
praktijk voorbeeld: Een foto heeft een gebied dat onscherp moet worden gemaakt,
maar ook een gebied dat er moet uitspringen. Je maakt een selectie,
Base Mask staat dan op 0%, en pas de vervaging toe.
Dan kopieer je de stap en plak de kopie in een nieuwe stap. In die nieuwe stap kies
je een andere andere bewerking, bv. verscherpen, en set je het
Base Mask schuifje op 100%. Dat is alles.
Wil je
een wat ander verloop van de overgangen dan kun je in beide stappen wat met
Paint & Fill Mask spelen.
De selectie(s) kun
je alle aanpassen en ook verplaatsen, maar je verplaats uitsluitend de getrokken
selectierand en niet de inhoud.
Nikon Capture NX 2 - Invert Mask - masker omkeren
Dat
is in NX 2 niet mogelijk (of toch wel?) en wordt door de gebruikers als een groot
gemis ervaren.
NX 2 Invert Mask
Download
Het "in de gaten houden" met een Watch
Points:
Bij enkele stappen en werktuigen uit de toolbar kan het van pas
komen dat één of meerder plaatsen in een afbeelding (gemiddelde RGB-waarden van
een setje pixels) voor kortere of langere tijd in de gaten worden gehouden. Dit
doe je door Watch Points te plaatsen.
Klik in paneel
Photo Info bij het Histogram
naast Watch Points op het driehoekje om het te
openen.
Klik op het Watch Point knopje (viziertje)
en plaats het met een muisklik op de gewenste positie. Let daarbij op de
RGB-waarden onder Watch Points.
Je kunt meerdere plaatsen tegelijk in de gaten houden, Point1(2/3/..),
en je kunt ze ook verschuiven.
Wissen doe je door op het knopje (kruisje) van
Point1(2/3/..) te klikken.
Openen van stappen:
Vier manieren om een
stap te openen.
- Direct uit het hoofdmenu kiezen (bovenste 1).
- Als 1, maar dan als gekoppelde stap.
Een bestaande stap eerst actief maken (in klikken), de Shift-toets ingedrukt houden en dan uit het hoofdmenu een bewerking kiezen. Dit om één (set) masker(s) in meerdere stappen tegelijk te gebruiken. - De knop New Step (net boven Histogram) aanklikken (onderste 1).
- Een bewerking uit de toolbar kiezen.
Open/sluit een reeds aangemaakte bewerking met het bijbehorend driehoekje
. Alle
bewerkingen in de Edit List - Develop en
- Adjust zijn, op de gebruikelijke Windows wijze, als
selectie actief te maken om settings te kopiëren en te plakken en/of op te slaan.
Mask stappen van de toolbar:
Voor dat we
bewerkingen gaan toepassen eerst de maskers. Met behulp van maskers kun je de uitwerking
van een bewerking beperken en/of versterken en/of afzwakken (ook zachte randen).
Zonder masker zijn de meeste bewerkingen globaal. Een nieuw maskers wordt in de
actieve stap geplaatst, meerder maskers, al dan niet van het zelfde type, per stap
zijn mogelijk. Indien geen stap actief dan wordt een nieuwe stap geopend.
Het
Selection - Base Mask bepaald of de bewerking ook meer
of minder globaal moet worden toegepast. 0% = alleen masker, 100% is totaal globaal
(masker heeft dan dus geen nut). Met Selection - Paint &
Fill Mask stel je de sterkte van het masker. In het kleine valmenu kies je
of dat het masker:
- Niet zichtbaar: Hide selection
- Zichtbaar: Show overlay
- Zwart/wit masker, wit is doorlaten, zwart is tegenhouden: Show mask
Maskers staan niet in een menu maar zijn naast elkaar op de ToolBar geplaatst.
Met + (plus)
creëer je een doorlatend gebied (of uitbreiden), met
- (min) beperk je het gebied.
Beschrijving van
1 t/m 5:
- Selection Control Point
.
Het heeft een anker (links boven) en handvaten voor Size en Opacity.
Per masker zijn de waarden van de handvaten ook in de stap in te stellen. - Lasso, Poygon Lasso, Rectangle Maquee en
Oval Marquee
Met de + creëer je alleen een gebied, met de - kun je dit weer beperken.
Om het als masker te gebruiken moet je het met een van de twee tools 4 of 5 vullen.
Met Edge Softnes kun je zachte randen maken. - Selection Brush
Ideaal om met + een masker te tekenen, maar ook perfect om met - uitsluitingen te maken.
Hier is alles instelbaar, van vlijmscherp tot zacht en van dun tot dik.
TIP: Als je over tekenpen beschikt dan gebruik je natuurlijk Pressure Controlsdat maakt het werken met een Selection Brush een stuk eenvoudiger (bijvoorbeeld: een roos roder maken is zo een fluitje van een cent).
- Selection Gradient
Linear of Radial vullen, globaal of een selectie.
Met Radial kun je ook Vignetteren. - Fill Remove Tool
Egaal vullen, globaal of een selectie.
TIP: Oefen eerst wat met deze gereedschappen, als je het gebruik er van goed beheerst heb je er heel veel gemak van.
Bewerkingstappen van de toolbar:
Op de
toolbar staan voor het merendeel eenvoudig te gebruiken, en voor zichzelf sprekende,
gereedschappen. Deze worden niet behandeld (grijs/schuin, 1, 2, 3, 8).
Beschrijving van
1 t/m 9:
- Roteren
- Rechtzetten
- Uitknippen
- Black Control Point (zie verder op)
- Neutral Control Point
Deze gebruik je meestal alleen als er geen wit of zwart aanwezig is maar je wel weet welk onderwerp in de afbeelding neutraal (grijs) van kleur is. Gebruik als Black/White Control Point. - White Control Point (zie verder op)
- Color Control Point (zie verder op)
- Rode oogjes
- Auto Retouch Brush
Stofjes en andere onregelmatigheden uitstippen. Kun je dus ook op de huid in een portret toepassen.
Werktuigen met een Control Point kun je altijd met
de muis oppakken en verplaatsen.
De Watch Point
RGB-waarden van het Photo Info
- Histogram kunnen je helpen om de juiste positie te bepalen.
Black/Neutral/White Control Point
(zwart moet zwart, grijs moet grijs en wit moet wit zijn):
Op diverse plaatsen kun je, o.a. met WB, Quick Fix, Levels &
Curven en LCH, het wit- en zwartpunt bepalen,
of eigenlijk de diepste schaduwen en de hoogste lichten. En dan hier nog eens. Lijkt
een beetje veel van het goede, maar... Hiermee worden de kleuren zo aangepast dat
de diepste schaduwen zwart en de hoogste lichten wit worden, maar natuurlijk wel
op heel subtiele wijze.
Een Black Control Point plaatsen
doe je zo:
Klik in paneel
Photo Info bij het Histogram
en zet het vinkje AAN (1) bij
Double Treshold, de foto wordt nu grijs. Als er geen
zwarte plekjes in het grijze beeld zitten dan verschuif je het zwartpunt (2)
naar rechts tot de eerste zwarte plekjes verschijnen. Klik in paneel
Photo Info onder Histogram
naast Watch Points op het driehoekje om
Watch Points te openen. Klik in de toolbar op
Black Control Point (3)
en zoek met behulp van de muis de donkerst plek in de afbeelding op. De
RGB-waarden in Watch Points
hou je hierbij in de gaten. Zoek naar de laagste waarden, dat is niet perse
R0,G0,B0, het kan ook zoiets als R3,G6,B2 zijn. Met een muisklik plaats je daar
het Black Control Point, nu wordt een (nieuwe)
B/W/N Control Point stap
geopend.
In het (de) B/W/N Control Point valmenu('s)
kun je in plaats van Luminosity ook voor
RGB kiezen, dan kun je die waarden apart regelen. In
dat geval heb je misschien ook iets aan het hulpmiddel Shift-S
(bij White Control Point Shift-H) omdat dan RGBCMY pixels
worden getoond en je zelf kunt bepalen wat zwart is (of in ieder geval neutraal
grijs is, de waarden van R en G en B zijn dan gelijk). Als je dat doet is het misschien
ook wel nuttig om eerst één of meerdere Watch Points
te plaatsen.
Voor een White Control Point ga je hetzelfde
tewerk. Verschuif zo nodig eerst het witpunt en de RGB-waarden
in Watch Points moeten dan in de buurt van R255,G255,B255
uitkomen.
Bij de Neutral Control Points zet je
Double Treshold UIT. Zoek eerst die plaatsen op waarvan
je zeker weet dat ze in werkelijkheid grijs zijn en plaats daar
Watch Points. Dan pas haal je een
Neutral Control Point van de toolbar en plaats die dan
bovenop het Watch Point. De RGB-waarden
bij Point1(2/3/..) moeten dan gelijk worden, zo nodig
in het valmenu voor RGB kiezen.
In één stap kan maar
één Black Control Point en één
White Control Point en meerdere Neutral Control Points
worden geplaatst. Ook bij B/W/N Control Point stappen
kun je maskers toepassen.
Color Control Point:
Dit gereedschap werkt
min of meer selectief, de aanpassingen worden bepaald door de RGB-waarden van de
pixels waarop het wordt geplaatst. Dit is een al weer langer in NX voorkomend gereedschap,
maar het is nog steeds uniek in gebruik en resultaat. Je kunt hier ongelooflijk
veel problemen mee oplossen, en dat met een minimum aan handelingen.
Samen met
het nieuwe Selection Brush, maar ook de andere maskeergereedschappen,
is het een geweldige combinatie welke je op veel plaatsen kunt inzetten.
Prettig
is ook dat je er een kunt instellen en, als alles naar je zin is, er een kopie maken
en elders plaatsen. Bijvoorbeeld: om een brede te witte lucht blauwer te maken plaats
je er een stel, in de breedte verdeeld. In de onderstaande afbeeldingen zijn alle
instelopties aangezet (Advanced).
De
Color Picker laat de kleur zien van de pixels waarop
het is geplaatst, maar je kunt met de Color Picker de
pixels ook een andere kleur toewijzen. In dat geval worden de HSBCRGBW waarden automatisch
aangepast. Met behulp van de maskeergereedschappen kun je delen in de afbeelding
beschermen. De randovergangen, van hard tot zacht, kun je daarbij instellen.
Adjust stappen uit het hoofdmenu:
Deze
ga ik niet apart behandelen, zie NX 2 Help, daar staat zeer duidelijk beschreven
wat ze doen en hoe te gebruiken.
Op de volgende pagina's wat praktische voorbeelden.