Paneel Develop
Camera Settings:
Hier in staan alleen globale
verbeteringen welke directer op de RAW-data worden uitgevoerd dan de
Adjust stappen. De kwaliteit van deze globale verbeteringen
is nog beter dan die van de Adjust stappen. Maar dat
neemt niet weg dat sommige globale verbeteringen ook perfect in de
Adjust sectie kunnen worden uitgevoerd.
Open/sluit
een Develop paneel met het bijbehorend driehoekje
.
Je
hoeft bij een goede opname maar enkele globale verbeteringen toe te passen, vergeet
niet: meer is vaak minder!
White Balance (te
blauw of oranje en/of tint te groen of magenta):
Als
deze niet goed is ingesteld dan komen de kleuren niet goed overeen. Indien camera
op Auto WB zal het meestal wel aardig kloppen maar als er een kleur sterk overheerst
en/of er geen wit en/of zwart aanwezig is dan zul je moeten repareren. Het zekerste
ben je als je een 18% grijskaartje in de eerste opname gebruikt. In dat geval kiest
je White Balance - Set Grey Point - Marquee Sample en
trek je met het pipetje een kadertje op het grijskaartje (afb. links). In de andere
gevallen kies je de belichting en eventuele sub-belichting met
White Balance - Set Color Temperature uit de valmenu's
onder New WB: en eventueel bijstellen met de schuifjes
Fine Adjustment (te blauw of oranje) en
Tint (te groen of magenta) (afb.rechts).
Als er geen wit, zwart of neutraal grijs aanwezig is dan kun je met de schuifjes
spelen tot de kleuren goed zijn. Indien wit, zwart of neutraal grijs wel aanwezig
zijn dan kun je die later fijnregelen.
Picture Control (onderwerpstanden of Digital Vari-Program):
Niet alle camera's beschikken over Picture Control
maar dan waarschijnlijk wel over Digital Vari-Program.
Bij opnames gemaakt met Digital Vari-Program staat
Picture Control standaard op Non-Picture
Control. Je kunt in deze mode een reeks van voorgekauwde aanpassingen maken
maar je kunt ook overstappen op Picture Control, dat
geeft namelijk veel meer speelruimte.
Al de schuifje zijn
relatief ten opzichte van de gekozen onderwerpstand.
Opmerking: Welke van de twee je ook gebruikt, zet
het verscherpen UIT, op None of
0 (nul). Globaal verscherpen en ruis reduceren doe je pas in de laatste stappen.
Active D-Lighting:
Deze sla ik over, maar
als je camera daar mee is uitgerust en het AAN staat, dan
zijn Contrast en Brightness
in Picture Control uitgeschakeld.
Noise
Reduction:
Ook deze UIT zetten (met het vinkje).
Globaal ruis reduceren
en verscherpen doe je pas in de laatste stappen.
Develop: Quick Fix:
"Bovenaan beginnen"
is hier een beetje het probleem van "de kip en het ei". Je kunt eerst
de hoogste
lichten
en donkerste schaduwen opzoeken met Quick Fix - Levels &
Curves, maar als je Exposure Compensation moet
toepassen dan verschuift de hele boel, en zo ook met Highlight
Protection, Shadow Protection en
Saturation. Ik zelf pas, zo nodig, eerst de belichting
aan en werk dan van boven naar onder.
Exposure Compensation:
Dit is eigenlijk
de simpelste correctie die er is; bij ALLES te donker
schuifje naar rechts, bij ALLES te licht schuifje naar
links. Dat ALLES kun je in het Histogram aflezen, als
er links een berg is EN rechts niets dan is er onderbelicht.
In spiegelbeeld is er overbelicht.
Is er sprake van deels onder/overbelicht dan
laat deze schuif beter op 0 staan.
Quick
Fix (- Levels & Curves):
Met
Levels stel je de uiterste lichten en schaduwen in.
Klik in paneel Photo Info bij het
Histogram het vinkje AAN bij Double
Treshold, de foto wordt nu grijs.
Eerst
de Levels:
Als er geen zwarte delen te zien zijn dan verschuif je het
zwartpunt-schuifje (Z)naar rechts tot er een paar zwarte
pixels verschijnen. Voor wit het zelfde met het witpunt-schuifje (W)
naar links. Nu kan het vinkje bij Double Treshold weer
UIT. Met Curves kun je de helderheid instellen, dus
alles lichter of donkerder maar ook tegengesteld, dus meer en/of minder contrast.
Dat "meer en/of minder" lijkt wat verwarrend maar is juist de kracht van
Curves. De schuine lijn kun je met de muis oppakken
en verplaatsen, dit gaat altijd vloeiend. Omhoog is lichter en omlaag is donkerder.
Een S-curve geeft meer contrast (links onder wat naar beneden en rechtsboven wat
omhoog). Als je hier wat mee speelt dan dan zie je vanzelf de mogelijkheden. Met
het resetknopje zet je alles weer op nul.
Contrast:
Dit is lastig; waar moet je dit
nu eigenlijk doen? Je hebt het waarschijnlijk bij Picture Control,
bewust of onbewust, ingesteld maar dat is om een bepaald effect te verkrijgen. En
misschien ook hier boven bij Curven ingesteld en dan
kom je het hier (en later) ook weer tegen. Hier kun je in ieder geval het hele gebied
in een keer aanpassen. Maar naar mijn mening kun je deze ook net zo goed overslaan,
er zijn betere werktuigen dan deze; bijvoorbeeld de Adjust
step LCH (Lightness, Chroma, Hue) wat een
bijzonder mooi stuk gereedschap is in de vorm van Levels & Curves.
Highlight
Protection en Shadow Protection:
Dit is het broertje van de
Adjust step D-Lighting (D-Lighting kun je ook plaatselijk
kunt toepassen). Er zit wel wat verschil in resultaat, Highlight
Protection en Shadow Protection werkt naar mijn
gevoel wat mooier. De manier van werken is voor Highlight Protection
en Shadow Protection, praktisch gezien, gelijk maar
toch is er een hele grote maar....lichten zitten op een heel smal plekje samengepropt.
Terwijl de schaduwen dus vol kunnen zitten met details is er niet veel ruimte beschikbaar
voor de details in de hoge lichte. Met andere woorden: Stel je belichting in op
de belangrijkste gebieden in de hoge lichten en corrigeer de schaduwen in NX 2.
Er zijn
twee heel praktische hulpmiddelen aanwezig om de diepe schaduwen en hoge lichten
te corrigeren; de toets-Shift+H (H van Helderheid) en
de toets-Shift+S (S van Schaduw). Bij
S wordt de afbeelding wit en bij
H zwart. In het wit of zwart worden, in RGB, de onder
en/of overbelichte gebieden getoond. Stel de schuifjes zo in dat er maar enkele
pixels in het zwart en/of wit te zien zijn. Zoom tot 100% voor het fijnregelen.
In het Histogram kun je aflezen of je dit moet toepassen.
Als er links en/of rechts een berg in de zijkanten start, zie
1, dan is correctie nodig. Bij
2 is alleen Shadow Protection
maximaal toegepast, zie over hoeveel ruimte de diepe schaduwen kunnen beschikken.
Bij 3 is alleen Highlight Protection
maximaal toegepast, hier blijkt duidelijk dat de hoge lichten maar heel erg weinig
plaats tot hun beschikking hebben. Bij 4 zijn de regelaars
met behulp van Shift+H en Shift+S
optimaal ingesteld.
Saturation:
Stel hier de verzadiging van
de kleur in. Maar naar mijn mening kun je deze ook net zo goed overslaan, er zijn
betere werktuigen dan deze; bijvoorbeeld de Adjust step LCH
(Lightness, Chroma, Hue) wat een bijzonder mooi stuk gereedschap is, in de
vorm als van Levels & Curves.
Camera &
Lens Corrections:
Hier kun je lensafhankelijke en sensor (stof) problemen
aanpakken, maar hier zijn er maar twee echt belangrijk voor je afbeelding, namelijk
Auto Color Aberration en Vignette
Control. Rode oogjes kun je beter in een Adjust
stap uitvoeren en dat is misschien ook wel zo voor de stofjes (een referentie foto
moet je steeds vernieuwen, het verwijderen van de echte stofjes is een betere oplossing).
Op het eerste oog zou hier eigenlijk ook een correctie voor lensvertekeningen verwachten,
maar die hoort er hier niet echt niet bij. Dat is vervorming en randen afknippen
en dat doe je niet op RAW-data. Je vindt het in de Adjust
stap Distortion Control.
Image Dust Off met referentie foto, Color Moiré Reduction
en Auto Red-Eye Reduction laat ik hier onbehandeld.
Maar laat je niet tegenhouden, het gebruik van deze gereedschappen is eenvoudig.
Auto Color Aberration:
Dit is mooi!! Altijd
AAN laten staan, vol automatisch met een perfect resultaat (is ook als
Adjust stap beschikbaar voor R-C & B-Y). Knapt gekleurde
randen (halo's) op welke door lichtbreking in het glas van de lenzen ontstaat.
Een twijgje met de lucht
als achtergrond, 1600% zoom.
Boven Auto Color Aberration
UIT en onder AAN.
Vignette Control:
Vignettering is het donkere
verloop naar de hoeken en is afhankelijk van het gebruikte diafragma en de ingesteld
lengte (zoom). Indien je een D- of
G-lens gebruikt dan zal NX 2 automatisch aanpassingen
maken en de vignettering te verwijderen. Men gebruikt dit ook wel om juist een vinettering
te bewerkstelligen, als creatief effect, maar dat kan in een
Adjust stap met een masker van het
Radial Gradient Tool veel mooier.
Dit was de laatste van het paneel Develop. De algemene globale RAW-bewerkingen moeten nu gedaan zijn. De volgende pagina's behandelen het paneel Adjust, met globale en lokale bewerkingen.