Enable Javascript


User Rating: 4 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Inactive
 

Article Index

Paneel Develop

Camera Settings:
Hier in staan alleen globale verbeteringen welke directer op de RAW-data worden uitgevoerd dan de Adjust stappen. De kwaliteit van deze globale verbeteringen is nog beter dan die van de Adjust stappen. Maar dat neemt niet weg dat sommige globale verbeteringen ook perfect in de Adjust sectie kunnen worden uitgevoerd.
Open/sluit een Develop paneel met het bijbehorend driehoekje nx.
Je hoeft bij een goede opname maar enkele globale verbeteringen toe te passen, vergeet niet: meer is vaak minder!

White Balance (te blauw of oranje en/of tint te groen of magenta):
nx2Als deze niet goed is ingesteld dan komen de kleuren niet goed overeen. Indien camera op Auto WB zal het meestal wel aardig kloppen maar als er een kleur sterk overheerst en/of er geen wit en/of zwart aanwezig is dan zul je moeten repareren. Het zekerste ben je als je een 18% grijskaartje in de eerste opname gebruikt. In dat geval kiest je White Balance - Set Grey Point - Marquee Sample en trek je met het pipetje een kadertje op het grijskaartje (afb. links). In de andere gevallen kies je de belichting en eventuele sub-belichting met White Balance - Set Color Temperature uit de valmenu's onder New WB: en eventueel bijstellen met de schuifjes Fine Adjustment (te blauw of oranje) en Tint (te groen of magenta) (afb.rechts).
 nx
Als er geen wit, zwart of neutraal grijs aanwezig is dan kun je met de schuifjes spelen tot de kleuren goed zijn. Indien wit, zwart of neutraal grijs wel aanwezig zijn dan kun je die later fijnregelen.

Picture Control (onderwerpstanden of Digital Vari-Program):
Niet alle camera's beschikken over Picture Control maar dan waarschijnlijk wel over Digital Vari-Program. Bij opnames gemaakt met Digital Vari-Program staat Picture Control standaard op Non-Picture Control. Je kunt in deze mode een reeks van voorgekauwde aanpassingen maken maar je kunt ook overstappen op Picture Control, dat geeft namelijk veel meer speelruimte.
nx
Al de schuifje zijn relatief ten opzichte van de gekozen onderwerpstand.
Opmerking:
Welke van de twee je ook gebruikt, zet het verscherpen UIT, op None of 0 (nul). Globaal verscherpen en ruis reduceren doe je pas in de laatste stappen.

Active D-Lighting:
Deze sla ik over, maar als je camera daar mee is uitgerust en het AAN staat, dan zijn Contrast en Brightness in Picture Control uitgeschakeld.

nxNoise Reduction:
Ook deze UIT zetten (met het vinkje).
Globaal ruis reduceren en verscherpen doe je pas in de laatste stappen.

Develop: Quick Fix:
"Bovenaan beginnen" is hier een beetje het probleem van "de kip en het ei". Je kunt eerst de hoogste nxlichten en donkerste schaduwen opzoeken met Quick Fix - Levels & Curves, maar als je Exposure Compensation moet toepassen dan verschuift de hele boel, en zo ook met Highlight Protection, Shadow Protection en Saturation. Ik zelf pas, zo nodig, eerst de belichting aan en werk dan van boven naar onder.

Exposure Compensation:
Dit is eigenlijk de simpelste correctie die er is; bij ALLES te donker schuifje naar rechts, bij ALLES te licht schuifje naar links. Dat ALLES kun je in het Histogram aflezen, als er links een berg is EN rechts niets dan is er onderbelicht. In spiegelbeeld is er overbelicht.
Is er sprake van deels onder/overbelicht dan laat deze schuif beter op 0 staan.

nxQuick Fix (- Levels & Curves):
Met Levels stel je de uiterste lichten en schaduwen in. Klik in paneel Photo Info bij het Histogram het vinkje AAN bij Double Treshold, de foto wordt nu grijs.

Eerst de Levels:
Als er geen zwarte delen te zien zijn dan verschuif je het zwartpunt-schuifje (Z)naar rechts tot er een paar zwarte pixels verschijnen. Voor wit het zelfde met het witpunt-schuifje (W) naar links. Nu kan het vinkje bij Double Treshold weer UIT. Met Curves kun je de helderheid instellen, dus alles lichter of donkerder maar ook tegengesteld, dus meer en/of minder contrast. Dat "meer en/of minder" lijkt wat verwarrend maar is juist de kracht van Curves. De schuine lijn kun je met de muis oppakken en verplaatsen, dit gaat altijd vloeiend. Omhoog is lichter en omlaag is donkerder. Een S-curve geeft meer contrast (links onder wat naar beneden en rechtsboven wat omhoog). Als je hier wat mee speelt dan dan zie je vanzelf de mogelijkheden. Met het resetknopje zet je alles weer op nul.

Contrast:
Dit is lastig; waar moet je dit nu eigenlijk doen? Je hebt het waarschijnlijk bij Picture Control, bewust of onbewust, ingesteld maar dat is om een bepaald effect te verkrijgen. En misschien ook hier boven bij Curven ingesteld en dan kom je het hier (en later) ook weer tegen. Hier kun je in ieder geval het hele gebied in een keer aanpassen. Maar naar mijn mening kun je deze ook net zo goed overslaan, er zijn betere werktuigen dan deze; bijvoorbeeld de Adjust step LCH (Lightness, Chroma, Hue) wat een bijzonder mooi stuk gereedschap is in de vorm van Levels & Curves.

nxHighlight Protection en Shadow Protection:
Dit is het broertje van de Adjust step D-Lighting (D-Lighting kun je ook plaatselijk kunt toepassen). Er zit wel wat verschil in resultaat, Highlight Protection en Shadow Protection werkt naar mijn gevoel wat mooier. De manier van werken is voor Highlight Protection en Shadow Protection, praktisch gezien, gelijk maar toch is er een hele grote maar....lichten zitten op een heel smal plekje samengepropt. Terwijl de schaduwen dus vol kunnen zitten met details is er niet veel ruimte beschikbaar voor de details in de hoge lichte. Met andere woorden: Stel je belichting in op de belangrijkste gebieden in de hoge lichten en corrigeer de schaduwen in NX 2. nxEr zijn twee heel praktische hulpmiddelen aanwezig om de diepe schaduwen en hoge lichten te corrigeren; de toets-Shift+H (H van Helderheid) en de toets-Shift+S (S van Schaduw). Bij S wordt de afbeelding wit en bij H zwart. In het wit of zwart worden, in RGB, de onder en/of overbelichte gebieden getoond. Stel de schuifjes zo in dat er maar enkele pixels in het zwart en/of wit te zien zijn. Zoom tot 100% voor het fijnregelen. In het Histogram kun je aflezen of je dit moet toepassen. Als er links en/of rechts een berg in de zijkanten start, zie 1, dan is correctie nodig. Bij 2 is alleen Shadow Protection maximaal toegepast, zie over hoeveel ruimte de diepe schaduwen kunnen beschikken. Bij 3 is alleen Highlight Protection maximaal toegepast, hier blijkt duidelijk dat de hoge lichten maar heel erg weinig plaats tot hun beschikking hebben. Bij 4 zijn de regelaars met behulp van Shift+H en Shift+S optimaal ingesteld.

Saturation:
Stel hier de verzadiging van de kleur in. Maar naar mijn mening kun je deze ook net zo goed overslaan, er zijn betere werktuigen dan deze; bijvoorbeeld de Adjust step LCH (Lightness, Chroma, Hue) wat een bijzonder mooi stuk gereedschap is, in de vorm als van Levels & Curves.

nxCamera & Lens Corrections:
Hier kun je lensafhankelijke en sensor (stof) problemen aanpakken, maar hier zijn er maar twee echt belangrijk voor je afbeelding, namelijk Auto Color Aberration en Vignette Control. Rode oogjes kun je beter in een Adjust stap uitvoeren en dat is misschien ook wel zo voor de stofjes (een referentie foto moet je steeds vernieuwen, het verwijderen van de echte stofjes is een betere oplossing). Op het eerste oog zou hier eigenlijk ook een correctie voor lensvertekeningen verwachten, maar die hoort er hier niet echt niet bij. Dat is vervorming en randen afknippen en dat doe je niet op RAW-data. Je vindt het in de Adjust stap Distortion Control. Image Dust Off met referentie foto, Color Moiré Reduction en Auto Red-Eye Reduction laat ik hier onbehandeld. Maar laat je niet tegenhouden, het gebruik van deze gereedschappen is eenvoudig.

Auto Color Aberration:
Dit is mooi!! Altijd AAN laten staan, vol automatisch met een perfect resultaat (is ook als Adjust stap beschikbaar voor R-C & B-Y). Knapt gekleurde randen (halo's) op welke door lichtbreking in het glas van de lenzen ontstaat.
nx
Een twijgje met de lucht als achtergrond, 1600% zoom.
Boven Auto Color Aberration UIT en onder AAN.

Vignette Control:
Vignettering is het donkere verloop naar de hoeken en is afhankelijk van het gebruikte diafragma en de ingesteld lengte (zoom). Indien je een D- of G-lens gebruikt dan zal NX 2 automatisch aanpassingen maken en de vignettering te verwijderen. Men gebruikt dit ook wel om juist een vinettering te bewerkstelligen, als creatief effect, maar dat kan in een Adjust stap met een masker van het Radial Gradient Tool veel mooier.

Dit was de laatste van het paneel Develop. De algemene globale RAW-bewerkingen moeten nu gedaan zijn. De volgende pagina's behandelen het paneel Adjust, met globale en lokale bewerkingen.