Enable Javascript


User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

start instellingen

Welke kleurruimte:
In Nikon Capture NX 2 kun je de gewenste kleurruimte (voor)instellen, dat is je bekend. Maar weet je ook op welke? Adobe sRGB (1998) zou je denken, maar dat blijkt niet zo slim te zijn. Professionals kiezen voor Pro Photo RGB en waarom zie je bij http://www.luminous-landscape.com/tutorials/prophoto-rgb.shtml. Pas bij export kies je voor sRGB (Windows/WEB/afdrukcentrale), Adobe sRGB (nabewerken) of een printerprofiel.

TIPS & NX 2 instellingen:
Opmerking: Op enkele plaatsen zijn de naast de Engelse labels/Nederlandse labels geplaatst. Het lijkt mij niet nodig om alle commando's te vertalen.

  • De in NX 2 beschikbare opties zijn afhankelijk van het cameratype en opslagformaat.
  • Een NEF-container (bestand) bevat een Edit tag storage area, hierin kun je één of meerdere versies van de opname aanmaken zonder dat het bestand veel groter wordt.
  • In NX 2 kun je een jpeg/tiff als NEF opslaan. De jpeg/tiff wordt dan als een NEF behandeld. Daar NEF een container is met een aparte ruimte voor het beschrijven van bewerkingen blijft de jpeg/tiff ongewijzigd. De specifieke NEF-functies zijn dan niet beschikbaar (Camera-instellingen/Camera Settings, Exposure, …)
  • Wat je ook met een NEF doet (behalve wissen dan) de RAW-data blijft altijd ongewijzigd dus je kunt altijd opnieuw beginnen.
  • Bewerkingen gemaakt in camera en/of de Develop/Ontwikkeling-sectie van NX 2 zijn van hogere kwaliteit als die welke in de Adjust-sectie worden gemaakt. Maar toch kun je sommige correcties nauwkeuriger regelen in de Adjust/Aanpassen-sectie (D-Lighting, Ruis, Scherpte).
  • nx2Belangrijk is dat de WB goed is/wordt ingesteld. Dit kan o.a.nx2 zeer zuiver met behulp een 18% grijskaart in de eerste opname van een serie. Gewoon het grijskaartje met de hand tussen de lens en het motief in houden, scherpte grijskaartje doet er niet toe.
    Begin in NX 2 met die eerste foto en stel WB in met Camera Settings-Set Color Temperature-Set Gray Point en trek een kader met het pipetje op de grijskaart in de opname. Deze WB kun je dan in andere foto's uit de zelfde serie plakken.
    Uit onderstaande schaal blijkt dat de kleur van het licht afhankelijk is van de kleurtemperatuur. Als de WB hier niet goed op is ingesteld dan moet je dat achteraf compenseren.

nx2

  • Werkvolgorde en basis voor optimaliseren in NX 2:
    Gewoon van boven naar beneden werken en alleen dat toepassen wat nodig is. Voor een goede foto hoef je maar een paar correcties door te voeren.
    Dus de Edit List/Bewerkingslijstvan boven naar onder afwerken:
    1. Develop/Ontwikkeling-sectie
      Hier is alles globaal en in de hoogste kwaliteit.
      Bij Camera & Lens Adjustments/Camera- en objectiefaanpassingen worden een paar correcties automatisch uitgevoerd, een en ander is afhankelijk van de, voor de opname, gebruikte camera en de lens.
    2. Adjust/Aanpassen-sectie
      Met New Step/Nieuwe stap het valmenu onder Select Adjustement/Aanpassing selecterenvan boven naar onder afwerken (het valmenu is bewust zo opgebouwd).
      1. Eerst alle globale correcties uitvoeren.
      2. Pas als laatste de benodigde plaatselijke correcties.
    Op de gereedschapbalk staan zowel globaal als plaatselijk te gebruiken gereedschappen.
    Maar er zijn een paar instellingen die je beter pas helemaal onderaan kunt toepassen:
    • Crop (uitsnijden) (soms is het beter om ook in het randafval een verbetering te plaatsen)
    • Straighten Tool (recht zetten) (soms is het beter om ook in het randafval een verbetering te plaatsen)
    • Globale Noise (ruis)
    • Globale UnSharp mask (scherpte)
  • Picture Control is bedoeld om bij verschillende types Nikon DSRL een gelijklijkende afdruk als van D3 en D300 te bewerkstelligen (zie het als het zelfde merk en type film gebruiken). Zie link voor instellingen en meer info: http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/picturecontrol/other/approximation.htm
    Bij een DSRL anders dan D3 of D300 staat Non-Picture Control standaard AAN maar je kunt misschien toch beter voor Picture Control kiezen. Open ook de opties achter Advanced en zoom op 100%, anders zie je niet wat je doet.
    Scherpte hier uitzetten, dit doe je beter in de Adjust/Aanpassen-sectie (net als Ruis er onder).
    Foto's van een D40, D80,.
    .. aangepast met Picture Control zijn als het ware gelijk aan een opname met een D300, ze zijn ook wat helderder en briljanter als behandeld met Non-Picture Control.
  • De eerste stappen zijn de belangrijkste stappen en moeten de basis vormen om de opname verder goed te kunnen beoordelen:
    Hier wat tips voor vaak voorkomende problemen en globale bewerking op RAW-niveau:
    volg-
    orde
    probleem bewerking locatie
    1 te blauw of oranje
    en/of tint te groen of magenta
    White Balance Camera Settings
    2 onjuist contrast en verzadiging hele opname Picture Control preset Camera Settings
    3 contrast te laag/hoog (zie ook 5, 7) Picture Control Contrast Camera Settings
    4 middentonen te laag/hoog Levels/Curves Quick Fix
    5 contrast te laag/hoog (zie ook 4, 7) Levels/Curves Quick Fix
    6 te licht/donker Exposure Compensation slider Quick Fix
    7 contrast te laag/hoog (zie ook 3, 5) Contrast slider Quick Fix
    8 hoge lichten lopen dicht Highlight Protection slider Quick Fix
    9 diepe schaduwen lopen dicht Shadow Protection slider Quick Fix
    10 teveel/weinig kleurverzadiging Saturation control Quick Fix
    11 moiré patonen Moiré Reduction tool Camera & Lens Adjustments
    12 donkere hoeken Vignette Control Camera & Lens Adjustments
  • De juiste belichting: Het opzoeken van de donkerste schaduwen en de hoogste lichten. Aanpassen van contrast/helderheid.
    Onder/overbelichting repareren: Met Exposure Compensation corrigeer je algehele onder/overbelichting. Dit herken je makkelijk door naar het histogram te kijken. De bergen en dalen moeten enigszins over de gehele breedte verdeeld zijn, er is ruimte voor +2 en -2 stops.
    Donkerste schaduwen en de hoogste lichten: Dit doe je met Levels (& Curves). Opmerkingen: Dit kan, bovenin bij Quick Fix/Snel herstellen Levels & Curves en met een stap in Adjust/Aanpassen-sectie Levels & Curves. (lees ook in Help voor het zetten van het wit- en zwart-punt). Vinkje AAN bij Histogram Double Threshold.
    nx2
    De afbeelding word nu grijs met of zonder witte en zwarte plekjes.
    Open een bewerking (of ga naar Quick Fix/Snel herstellen) Levels & Curves.
    nx2 nx2
    Als er geen zwartte plekjes op de afbeelding staan dan schuif je het zwartpunt voorzichtig naar rechts (0 1 2.
    ..n). Als er geen witte plekjes op de afbeelding staan dat schuif je het witpunt voorzichtig naar links (255 254 253.
    ..n). 100% weergave is het nauwkeurigste maar ook wat lastiger door dat je dan veel moet navigeren. Dus eerst passend op het scherm en als de eerste puntjes verschijnen bij 100% de instellingen verfijnen. In het voorbeeld wordt wit dus niet gewijzigd (blijft 255) en zwart begint bij 3 enkele zwarte puntjes te vertonen. Gedaan? Dan vinkje UIT bij Histogram Double Threshold.
    Contrast/helderheid: Zo nodig kunnen we hier gelijk de Curve aanpakken. Indien je de schuine lijn in het midden iets omhoog trekt (afb. boven rechts bij Levels) dan worden de middentonen wat helderder. Dit is natuurlijk afhankelijk van je opname. Een lichte S-curve (afb. onder) geeft meer contrast, en als je.
    .... (probeer maar).
    nx2
    Onder/overbelichting: Bij over- en/of onderbelichting valt er bij Levels niets te schuiven en is er een brede piek links en/of rechts in het histogram. Tevens zie je dan misschien, in de grijze afbeelding, veel witte en/of zwarte plekken en dat zien we natuurlijk liever niet.
    Dit probleem kun je met Camera Settings-Active D-Lighting, Quick Fix Highlight/Shadow Protection of D-lighting proberen te herstellen. Als je onderstaand histogram met het bovenstaande vergelijk zie je dat de donkere schaduwen met behulp van D-lighting naar rechts zijn geschoven en tevens wat zijn afgevlakt (dat wil zeggen: uitgerekt of beter verdeeld). Daar er rechts (hoge lichten) niets aan de hand was is dat gelijk gebleven.
    nx2
    Zo ziet het histogram er redelijk goed uit en is het uitgangspunt voor verdere beoordeling van de opname.
    TIP: Je kunt onderbelichting makkelijker en overbelichting moeilijker herstellen omdat de hoge lichten in een heel klein deel van de beschikbare ruimte zitten samen gepropt (zie grafiek hier onder). Stel bij moeilijke belichtingen dan ook op de belangrijkste lichte delen van je motief in. nx2

NX 2 instellingen:
Zoals hier onder blijkt ben je in het voordeel als je minimaal drie snelle logische drives hebt geïnstalleerd.
Een tweede of derde partitie op een zelfde drive kiezen geeft geen versnelling en een USB- of netwerkdrive vertraagd.

  • Alleen bij meer dan één logische drive: Zet Windows page memory file/wisselbestand op een andere logische drive dan je systeemdrive en je NX 2 Cache-drive (zie verderop). Het systeembestand pagefile.sys kun je verplaatsen met Instellingen voor prestaties. TIP: als je het verplaats kun je de oude wissen (als Windows dat is vergeten te doen).
    nx2nx2
  • Zo stel je in op Pro Photo RGB en natuurlijk je eigen printerprofiel.
    (of printerprofiel vinkje UIT en laat je printer kiezen)
    nx2
  • Zet het clipping op 0.05 en 0.01 voor een nauwkeurigere aanpassing van het contrast.
    nx2
  • Alleen bij meer dan één logische drive: Het Cache op een eigen drive en vinkje AAN bij Batch Process geeft een flinke versnelling. Bij twee drives kies je de drive met de Windows page memory file.
    nx2