Enable Javascript


Last Arduino/ESP8266 project (click to open)

User Rating: 4 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Inactive
 

The NewHomeSwitch is here!


Een eenvoudig en zeer betaalbaar automatisering project voor je woning.
Niet alleen zeer comfortabel maar ook nog een beetje inbraakpreventie.

Eerst plaatjes kijken (klik miniatuur).

HomeSwitch Licht, met de opties Screen en LCD-display.

HomeSwitch Licht, zonder opties.

Windows en Android voor HomeSwitch.

Voor als dit artikel je interesse wekt:
Dan vindt je hier alle Arduino Barebone projecten en andere Arduino artikelen.
Downloads voor Fritzing-bestanden, sketches (programma code) en andere Arduino projecten vindt je op mijn Download pagina

Wat zou HomeSwitch voor je kunnen betekenen:
- Of je nu wel of niet thuis bent, bij zonsondergang gaat het licht aan en je gordijnen dicht. En, terloops, wordt ook de buitenzonwering nog even opgehaald, dit voor het geval dat je dat nog niet zelf hebt gedaan of bent vergeten. Op een in te stellen tijd tussen zonsondergang en 03:00 uur gaat het licht uit.
- Morgens gaat, indien gewenst, het licht aan op een in te stellen tijd tussen 06:00 uur en zonsopkomst. Bij zonsopkomst gaat het licht uit en de gordijnen gaan weer open. Niet alleen in de kamer maar bijvoorbeeld ook samen met de verlichting buiten, tuin, trap of gang.
- Screen's, of andere zonwering, gaan bij zon neer, maar er wordt gewacht tot de kamer op temperatuur is. Want, in de koude jaargetijden helpt de zon toch ook mee om je kamer te verwarmen. Verdwijnt de zon, of wordt de kamertemperatuur te laag, dan gaat het screen omhoog. En natuurlijk zonder het jojo-effect van enkele dure kant-en-klaar oplossingen.

DST/zomertijd FOUTJE 01-10-2014:
Wijzig 2x byte in int en pas de twee aangegeven regels aan:

Nieuwe versie 01-09-2014 (dd-mm-jjjj):
Ik heb een paar libraries geschreven en een versie van FatFs geschikt gemaakt voor Arduino & Co.

  • DateTime (altijd nodig):
    Diverse functies voor datum en tijd.
    Zomertijd/DST universeel (geen tabellen meer).
    Zonsopgang en zonsondergang berekend naar je geo locatie in Lat & Lon (geen tabellen meer).
  • Temp_Lux_Sensors (optie SCREEN):
    Werkt met gemiddelde metingen om het effect van ongewenste wisselingen te elimineren.
    Temperatuur met MCP9701
    Lux/licht met GL5528
  • SdSpi (optie SDCARD):
    Een gestripte FatFs SPI SD library welke minder geheugen gebruik als Arduino's SD library. Deze library heeft alleen een SPI-lijntje nodig en is onafhankelijk van wat voor een board of processor dan ook.
    LET OP: Lees bij HomeSwitchShield hoe de SPI pins vrij te maken.

Aan de hardware is niets veranderd. De SD-card-optie kun je met een UNO alleen gebruiken als je alle ander opties, behalve RGB, uitschakelt. Het werkgeheugen is dan vol :-(
Het bestand op SD, met de naam hs.ini, moet als volgt zijn opgemaakt (de windows App als voorbeeld):

Eerst wat MELDINGEN & ANTWOORDEN:
- NIEUW: HomeSwitch als modulaire Barebone (zie verderop).
- Als je last hebt van spontaan aan of uit gaan (conflict met buren) zul je de KaKu's en HomeSwitch een andere huiscode moeten geven. Als er "zo nu en dan" door de KaKu-ontvangers niet wordt geschakeld dan kun je de RF Transmitter een antenne van 13 cm lengte geven. Als dat laatste niet helpt dan kun je de Sketch (programma code) zodanig wijzigen dat het aan/uit schakelen een minuut later wordt herhaald (in homeSwitch.ino-loop() onder //morgens en //avonds).
- Laatste update van download : 02-07-2013 (dd-mm-jjjj).
- WINDOWS: Soms geeft de toepassingen één of een paar foutmelding als de Poort de eerste keer wordt geopend. Negeer de foutmelding, sluit de poort en open deze opnieuw. Alleen bij een foutmelding na een Update moet je de aanwijzingen bij de foutmelding opvolgen.
- WINDOWS & ANDROID: Bij een Update naar Arduino wordt de nieuwe data ook op harddisk of SD-card bewaard. Met de knop Laden (Windows) en Bestand (Android) haal je deze gegevens weer op.

NIEUW - HomeSwitch op Barebone Shields (afm. 4,5 x 5,3 cm):
Deze goedkope DHZ Barebone hardware vindt je hier.
Voor HomeSwitch Basis (alleen de verlichting) de items 1 en 3, samen € 35,01 (prijspijl 2013) aan materiaalkosten, zie ook hier.
Voordeel van modules: overzichtelijker, makkelijker te maken, eenvoudig uit te breiden, ook los te gebruiken.
Nadeel van modules: neemt wat meer ruimte in.

  1. Arduino UNO Barebone (€ 10,67)
  2. MicroSD-PowerSupply (€ 9,91) (optioneel)
  3. HomeSwitch Barebone Shield voor verlichting (€ 22,12) met:
    RTC
    RF Receiver
    RF Transmitter
    Piezo speaker
    RGB-LED met drie weerstanden (optioneel)
  4. HomeSwitch Barebone Shield voor zonwering (€ 8,95) (optioneel)

Dit is mijn HomeSwitch setje, het werkt perfect en de automatisch bediening van het screen is een weelde

Mijn Arduino Barebone stack met SD-Power Shield, HomeSwitch Shield en het HomeSwits Sensors Shield
Voeding van 9V blokbatterij (LCD kun je met een KaKu AB aan/uit zetten)
LCD en klok via I²C bus
De twee optocouplers overbruggen de RF AB-knopjes van mijn Screen
(bedrieglijke (slag)schaduwen: linksonder die twee grijze draden, LCD is blauw met wit)
(SD kan wegens een te kort aan geheugen niet worden gebruikt)

Afkortingen en uitspraak Arduino:
KaKu = KlikAanKlikUit zender en ontvanger(s), AB = AfstandsBediening, RF = Radio Frequentie, Arduino in lettergrepen 'Ar-du-i-no'.

Dit was niet de bedoeling: | Van het één komt het ander:
Bij (internet)shoppen zie je vaak dat het basisproduct goedkoop is en de extra's niet echt goedkoop of zelfs (te)duur zijn. Internetshoppend uitbuitend, heb ik een windvast screen gekocht met slingerbediening en gelijktijdig, elders, een geschikte RF-buismotor met twee AB's. Bij elkaar behoorlijk goedkoop, maar ik moest wel een stief kwartiertje knutselen om het opwindsysteem door de RF-buismotor te vervangen (is niet moeilijk). Opties voor het bedienen met temperatuur- en lichtsensoren is een behoorlijke aanslag op je portemonnee, dus dacht ik "dat maken we even zelf". Na wat zoeken kwam ik bij Arduino terecht.
Om een niet zo kort verhaal nog wat langer te maken: Mijn zoon was het gezeur met de programmeerbare KaKu-AB zat. Hij moest om de haverklap de lichtAAN-tijden wijzigen omdat het weer eens te licht (voor de zomer) of te donker (na de zomer) werd. Dus Pa kan het licht.... Ja natuurlijk kan dat. En zo is het gekomen en, als je dan toch bezig bent, er terloops nog maar een paar andere opties bij bedacht.

Wat HomeSwitch niet is:
HomeSwitch is niet een echt Domotica (ook wel huisautomatisering) project. Ik hoef niet alles in en om het huis vanaf een pc, of in een luie stoel met tablet of smartphone, te regelen. Nee, HomeSwitch doet alleen dat wat "dagelijks sleur" is uit handen nemen.

Voor je aan HomeSwich begint eerst even voor alle duidelijkheid:
Wat je op deze pagina tegenkomt is geen cursus, ook geen workshop en zeker geen hapklare brok. Dus als je er zelf geen tijd in wilt steken en/of er geen moeite voor wilt doen, zoek dan elders naar een "kant en klare" oplossing. Ook ga ik geen ondersteuning geven bij fouten en problemen, ongeacht of die door mij of door jezelf zijn veroorzaakt. De source code is rijkelijk van commentaar voorzien en als dat niet helpt dan is Googelen "de oplossing". Ik heb alles zo goed als mogelijk uitgeprobeerd en het gaat tot nu toe, bij mij en ergens anders, helemaal naar wens. Ik kom vast nog wel wat probleempjes tegen. Als dat zo is dan zie je dat bovenaan op deze pagina staan.

Waarmee (hardware):
De basis is de goedkoopste Arduino uitvoering met USB-slave-poort (Arduino UNO Rev3) en wat goedkope, reeds voorgemonteerde, modules zoals een Real Time Clock, RF-zender en RF-ontvanger. Daarnaast, afhankelijk van de opties, wat klein grut zoals weerstanden, een condensator, RGB-LED, temperatuur- en lichtsensor, optocouplers en/of transistors om te vermogen te sturen, piezo luidspreker,....
Indien nodig kun je met Arduino ook tamelijk eenvoudig een (stepper)motor aansturen, bijvoorbeeld voor gordijnen. Lamelgordijnen kun je ook met een geschikte servo van -900 t/m +900 draaien (modelbouw - uitvoering met metalen as en voldoende koppel).

Moet je kunnen programmeren:
Nee, dat heb ik al voor je gedaan, maar het is wel makkelijk voor als je wat zou willen wijzigen. Arduino programmeer je in C++ of een subset van C++ aangepast aan Arduino. Nu hoef je geen C++ te leren om eenvoudige wijzigingen aan te brengen. Met een beetje kennis van C#, Java of zelfs Javascript kom je er, ondanks de te nemen hobbels (Goolenen), ook wel.

Wat het kost:
Wat HomeSwitch betreft niet veel. Een Arduino UNO kun je hier ruim onder de € 25 kopen (2013) en met Googelen zelf voor $ 14 zonder verzendkosten. De componenten slaan ook geen gat in je portemonnee. Wat je aan KaKu materialen nodig hebt en uitgeeft, dat is afhankelijk van wat je allemaal gaat schakelen.

Waarmee (software):
Ik ben, wat betreft Arduino, een nieuweling, dit is mijn eerste project. Op de libraries na heb ik het zelf geschreven, maar afkijken (Googelen) en aan mijn eigen smaak aanpassen kan ik ook heel erg goed. Maar ja, wie vindt er tegenwoordig nog "een compleet nieuw wiel" uit?
Alle software is gratis maar je moet wel rekening houden met de licenties welke in de source code staat of in een bestand in de libraries-mappen.
Apple: Ik ben geen Apple fan omdat je daar veel te veel gebonden ben aan wat zij willen en goed (voor je) vinden. Maar dat wil niet zeggen dat je HomeSwitch niet kunt gebruiken. Als je zelf geen App kunt maken dan pas je gewoon de schakelaars en tijden in HomeSwitch.ino aan. Lees ook, hieronder, bij map resetEEPROM en, wat verderop, bij Twee hulpjes. Want zonder de EEPROM aan te passen worden deze instellingen niet doorgevoerd.
De volgende Arduino bestanden staan in de ZIP en zijn, met in acht neming van de licentiebedingen, vrij te wijzigen en te gebruiken:

  • Windows
    • HomeSwitch.exe
  • Android
    • HomeSwitch.apk
      Zet voor het installeren het vinkje AAN bij: Instellingen-Beveiligingen-Onbekende bronnen.
  • map homeSwitch:
    • homeSwitch.ino
      >>> Deze openen in de Arduino IDE.
    • client.ino
      Seriële communicatie: Arduino Monitor, PC, Android en LCD.
      Dit doe ik wat anders en makkelijker als in Arduino gebruikelijk is (info in header)
    • diversen.ino
      Wat hulpjes.
    • instellingenEEPROM.ino
      Instellingen voor verlichting in niet vluchtig geheugen bewaren.
    • kakuVoorArduino.ino
      HomeSwitch met een KaKu-AB bedienen.
    • lcd.ino
      LCD-display aansturen.
    • schakelen.ino
      Hier wordt alles geschakeld
    • sensoren.ino
      Temperatuur- en lichtmetingen.
    • tijd.ino
      Van alles wat met tijd te maken heeft.
    • SD.ino
      Instellingen wijzigen met SD-Card.
  • map getKaKuCode:
    • getKaKuCode.ino
      Ontdek welke codes je moet gebruiken in kakuVoorArduino.ino om je Arduino met een KaKu-AB te bedienen.
      Standaard is dat: huiscode: E, groep: III, knop 1-Aan: 39554 (licht-mode), knop 1-Uit: 39552 (screen-mode), knop 4-Uit: 45384 (LCD backlight).
  • map resetEEPROM:
    • resetEEPROM.ino
      Alleen gebruiken als je de instellingen voor je verlichting in EEPROM, met die in homeSwitch.ino, wil overschrijven.
  • map libraries
    Hier wat door derden is ontwikkeld en, onder licentievoorwaarden, beschikbaar wordt gesteld.
  • map HomeSwitch:
    Tip: Gebruik de onderstaande PCB's als voorbeeld bij het bestukken en bedraden van een gaatjes printplaat.
    • homeSwitch.fzz
      Virtueel breadboard, schema en BCB voor verlichting, screen en LCD in Fritzing.
    • homeSwitchMini.fzz
      Virtueel breadboard, schema en BCB voor verlichting in Fritzing.

De map Windows 8 USB:
Mocht je onder Windows 8 de Arduino-USB-Serial-driver niet geïnstalleerd krijgen dan zit hier de oplossing in.

Alle downloads bij elkaar:
Voor het wijzigen van de instellingen stel ik een Windows C# en een Android 3.1+ applicatie beschikbaar. De EXE en APK met source codes, plus alle Arduino HomeSwitch source codes, libraries en Fritzing in één zip download.
Arduino UNO Rev3 informatie en het bijbehorende IDE (Integrated Development Environment) vindt je hier.
In de IDE open je alleen het bestand homeSwitch.ino. De andere ino's zie je dan in de tabbladen verschijnen.
Fritzing kun je hier ophalen (is nodig om gegevens van HomeSwitch op te zoeken).

Alleen als je de Windows en/of Adroid App wilt aanpassen dan heb je het onderstaande nodig.
Android informatie en een passende IDE kun je hier vinden.
Visual Studio Express 2012 for Windows Desktop met C-sharp (C#) haal je hier op.
Alle downloads zijn gratis, VS-2012 wel even registreren.

Zon, zomer en locatie:
Zonsopgang en zonsondergang worden berekend wel je geo locatie in de code aanpassen. staan in een jaartabel opgeslagen voor 1e en 16e van de maand. De tussenliggende dagen worden berekend met behulp van een, ook in de tabel opgeslagen, factor. Dit spaart geheugen en de afwijking is hooguit enkele minuten per dag. Zomertijden staan ook in een tabel. De RTC (Real Time Clock) staat zomer en winter op UTC +1 (dus in de source code nooit op zomertijd instellen).
Zonsopgang en zonsondergang zijn natuurlijk lengte- en breedtegraad afhankelijk. De tabellen zijn afgestemd op midden Nederland en in een straal van 200km bruikbaar. Daar buiten zul je de tabellen, in het Arduino bestand tijd.ino, zelf moeten aanpassen.

Mogelijkheden:

  • Verlichting:
    • Morgens vroeg bij een instelbare tijd AAN en bij zonsopkomst UIT te schakelen (optie Wel/Niet laten schakelen).
    • Bij zonsondergang AAN en avonds of nachts bij een instelbare tijd UIT te schakelen (optie Wel/Niet laten schakelen).
    • Met een KaKu-AB zijn de Modes Auto/Aan/Uit/Stop in te stellen, stand geeft 1, 2, 3 of 4 beebjes.
      De standen Aan en Uit worden nachts om 04:00 uur weer op Auto gezet, bij Stop wordt niet meer geschakeld.
    • Een instelbaar offset van 0 t/m 30 minuten om de schakeltijden aan de schemering aan te passen.
      Morgens later Uit en avonds eerder Aan.
    • 16 schakelcodes voor KaKu ontvangers, per code is één, of een groep, ontvanger(s) aan te sturen.
  • Gordijn(en) (optioneel):
    • Bij zonsondergang sluiten en bij zonsopkomst openen. Rolluiken kan natuurlijk ook.
    • Afhankelijk van de gewenste bediening moeten de onderdelen op het printplaatje worden aangepast.
      Bijvoorbeeld voor een steppermotor, zonwering-KaKu, RF-AB of servo (servo: lamellen-gordijnen 1/4slag draaien)
  • Sreen(s) (optioneel):
    • Windvaste sreens kamertemperatuur en zonlichtafhankelijk besturen.
    • Met een KaKu-AB zijn de Modes Auto/Neer/Op/Stop in te stellen, stand geeft 1, 2, 3 of 4 beebjes.
      De standen Neer en Op worden nachts om 04:00 uur weer op Auto gezet, bij Stop wordt niet meer geschakeld.
    • Bij een instelbare kamertemperatuur in °C en lichthoeveelheid in Lux (zonder jojo-effect).
      Je moet zelf proefondervindelijk vaststellen bij welke temperatuur en lichtsterkte er moet worden geschakeld. Het hoe en waar vindt je in het bestand homeSwitch.ino.
    • Geschikt voor zonwering-KaKu of RF-AB.
    • Daar geen windmeting is voorzien is dit minder geschikt voor niet windvaste buiten zonwering, maar met wat geknutsel....
  • LCD-display, 4 regels x 20 tekens (optioneel):
    • dag, datum, tijd, winter/zomertijd.
    • Mode Auto/Aan/Uit/Stop, zon op, zon onder.
    • Mode Auto/Neer/Op/Stop, temperatuur, lichtsterkte.
    • 16 schakelpunten.
    • Met een KaKu-AB is de displayverlichting uit/aan te zetten.
  • RGB-LED (optioneel, alternatief voor LCD):
    • Verlichting mode Auto/Aan/Uit/Stop in een kleur tonen.

Het hoe en wat:
De RF-zender en ontvanger moeten de eigenschappen 434MHz en 4800bps bezitten. Het RTC en LCD moeten van een I2C-bus zijn voorzien. De andere onderdelen en de waarden van weerstandjes en condensator vindt je in het Fritzing-bestand in de ZIP. Het geheel kan op een printplaatje naar eigen keuze worden gesoldeerd. Bij een standaard gaatjesprint gebruik je headers m/m of m/f (m=mannetje, f=frouwtje) om het op de Arduino te prikken. Voor het inprikken van LCD, RGB-LED, opocouplers en andere losse componenten kun je als connector op print m/f headers plaatsen en m/m headers aan de bedrading van het betreffende onderdeel solderen. Als behuizing kun je een simpel plastic doosje (Bouwmarkt, schroeven/spijkers) gebruiken want je kunt het op of in een kast wegstoppen. Er moet wel contactdoos voor een 7Volt stekkeradapter, of USB-voeding, in de buurt zijn.
Foto (klik foto): De HomeSwitch van een gebruiker in een spijkerdoosje. Alleen verlichting schakelen, met optie RGB-LED. De oranje zigzag bedrading zijn de zend - en ontvangstantennes. Het printplaatje zit met headers op de Arduino geprikt. Rechtsonder zie je de knoopcel van de RTC-module. Dat zwarte ronde ding geeft de beebsignalen voor de mode. Rechts daarvan zie je een RGB-LED, die heeft dus 4 pootjes.

Twee hulpje:
In de ZIP zitten ook twee hulp bestanden, getKaKuCode.ino en resetEEPROM.ino. Lees de remarks in resetEEPROM.ino, hoe te gebruiken als je de instellingen voor je verlichting in EEPROM, met die in homeSwitch.ino, wil overschrijven..
getKaKuCode.ino upload je direct naar de Arduino en lees in de monitor van het IDE wat te doen. Met die gegevens kun je, in het bestand kakuVoorArduino.ino, de te ontvangen KaKu-codes naar eigen wens aanpassen. Nadien natuurlijk wel HomeSwitch weer uploaden.

Wel of niet te gebruiken Opties :
In het bestand homeSwitch.ino staan de OPTIES ergens bovenaan in de code onder
/***** OPTIES voorwaardelijk compileren *****/

  • De optie is AAN zonder voorgaande slashes
    •  #define.
      ....
  •  De optie is UIT met 2 voorgaande slashes
    • //#define.
      ....

Geen licht maar wel één of meer van de andere opties schakelen?
Zet de gewenste opties AAN en alle KaKu-knoppen op "0".

#define SCREEN:
Op de foto (bovenaan) zie je boven de KaKu-AB nog een kleine RF-AB liggen. Dit is een extra AB (een 2e dus) voor mijn screen. Daar het screen met een voor mij onbekende code wordt bediend worden de twee drukknopjes overbrugt door de uitgangen van de twee optocouplers (klik afbeelding) op de HomeSwitch print (4 draadjes solderen). Deze screen-AB is dus een vast onderdeel van HomeSwitch en verdwijnt in het doosje.
Een screen met motor maar zonder RF, daar is ook in voorzien, die schakel je met behulp van een KaKu-zonwering-ontvanger. Moet je wel de optie '#define KAKU', in homeSwitch.ino, aanzetten en de onderstaande huiscode en knop aanpassen (dan heb je dus geen optocouplers nodig).
char huisCodeScreen = 'D'; // ***** KaKu huiscode voor Screen *****
byte kakuKnopScreen = 1; // ***** KaKu knop voor screen *****

#define GORDIJN:
De optie '#define GORDIJN', in homeSwitch.ino, aanzetten en de onderstaande huiscode en knopen in schakelen.ino aanpassen.
char huisCodeGordijn = 'D'; // ***** KaKu huiscode voor Gordijn *****
byte kakuKnopGordijn = 2; // ***** KaKu knop voor Gordijn *****
// byte kakuKnopZonwering = 3 ; // ***** KaKu knop voor Zonwering avonds ophalen *****

Die laatste regel code is optioneel bij gordijnen te gebruiken. Het haalt avonds bij zonsondergang de buitenzonwering op, dit voor het geval dat je dat zelf bent vergeten te doen (KaKu-zonwering-ontvanger gebruiken, of HomeSwitch aanpassen). In de code hier boven en in schakelen.ino even de 2 slashes weghalen.
// KaKuTransmitter.sendSignal(kakuKnopZonwering, kakuKnopGordijn, false); // zonwering ophalen   

#define RGBLED:
RGB-LED (klik afbeelding) vindt je niet in Fritzing terug maar met de afbeelding links kom je er wel uit. In homeSwitch.ino zoek je onderstaande code op en daar zie je dat ik de Arduino DIGITAL PWM~ poorten 5, 9 en 10 heb gekozen. Gebruik niet poort 3, dat gaat beslist fout.
#ifdef RGBLED // rgbLED kleuren
const int R = 5, G = 9, B = 10; // anode poorten
const int rgb[4][3] = {
5, 0, 0,
0, 2, 0,
0, 0, 5,
7, 0, 12};
#endif
In rgb[4][3]... zie je 4 rijen van 3 kolommen. Elke kolom heeft, van L naar R, een waarde voor Rood, Groen en Blauw. De rijen zijn de kleuren voor de standen Auto/Aan/Uit/Stop bij de verlichting. Per kleur kun je een waarde opgeven van 0-255 (0=uit, 255=fel). Zoals de waarden nu zijn Auto=rood (5,0,0), Aan=groen (0,2,0), Uit=blauw(0,0,5), Stop=paars (7,0,12).

Digital Pin-13: (klik afbeelding)
Op het Arduino-board is deze pin gekoppeld aan een SMD-LED, inclusief de erbij behorende SMD-weerstand. En toevallig is de linker buur van Pin-13 een GND-Pin. Dit kun je mooi gebruiken om er een, witte of oranje, LED direct op te prikken (een extra weerstand is dus niet nodig). In de software gaat de Arduino LED met de verlichting mee Aan/Uit, dus dat doet een extra LED ook. Het langste pootje van een LED is de anode (+), die prik je in Pin-13 en het kortste pootje is de kathode (-), die prikje in Pin-GND.

Waarschuwingen:
Lijm een stukje stevig plastic bovenop de USB-connector van de UNO. Zo voorkom je sluiting als je er een print als shield op prikt.
HomeSwich gebruikt de oude KaKu-codes, dat zijn die met een zelf in te stellen huiscode van A t/m P. Enkele KaKu-zenders (ook nieuwe) zijn geschikt en bijna alle KaKu-ontvangers.
Moeilijk te zien maar... bij sommige printplaten met eilandjes, bijvoorbeeld Proto Board, zijn aan twee zijden de buitenste rijen soldeereilandjes met elkaar doorverbonden. Gebruik deze voor voeding en massa. In plaats van een standaard printplaatje kun je ook ook een Arduino Prototype Shield nemen, kost een ietsje meer maar is wat makkelijker en mooier.